5. til 6. klasse


VADEHAVSCENTRET tilbyder et stort udvalg af skoleforløb der er tilpasset de enkelte årgange og faglige fælles mål. Nedenfor ses vores skoleforløb der er tilpasset 5. til 6. klasse. 

Klik på LÆS MERE HER for at se en mere detaljeret turbeskrivelse, hvordan fælles målene bliver dækket, hvordan man kan forberede sige før turen og hvordan man kan arbejde videre med Vadehavet, når I kommer hjem igen.

Fødekæder, fotosyntese og filtration

På en tur ud i Vadehavet fanger vi dyr og snakker om deres placering i fødekæden. Tilbage på centret starter vi et fotosyntese- og filtrationsforsøg. Imens forsøgene kører, går vi i udstillingen og snakker omkring fødekæder.

LÆS MERE HER

Skoleforløb i Nationalpark Vadehavet

Livet på det lave vand

På en tur i Vadehavet - UNESCO Verdensarv - undersøger eleverne vadens og tidevandsrendens dyreliv. Det vrimler med sandorm, hesterejer og muslinger og vi arbejder med at identificere dyrene og lærer om deres tilpasninger til det særlige liv i et tidevandsområde.

LÆS MERE HER

Mandø i Nationalpark Vadehavet

Mandø tur-retur

I kører med traktorbus over havbunden til Mandø. Med greb og rejehov skal eleverne undersøge dyrelivet på vaderne nær øen og de skal høre om livet på denne lille ø midt i Vadehavet.

LÆS MERE HER

Læs mere om Mandø her

Sæler i Nationalpark Vadehavet

Sælerne i Vadehavet

Tag med på tur til en af Vadehavets store sælbanker ved Mandø! Eleverne iagttager sælerne med teleskoper, og lærer om deres tilpasninger til et liv i havet. 

LÆS MERE HER

Fugle og levesteder

I dette forløb ser vi nærmere på fuglene. Vi skal undersøge, hvorfor de ser ud som de gør og hvordan deres udsende er tilpasset det område de lever i. Vi skal både en tur ud til Vadehavet og kigge på fugle og området. Men vi skal også en tur i vores naturskole, hvor det vil handle om hvorfor fuglene ser ud som de gør i forhold til det område de lever i.

LÆS MERE HER

Skoleforløb i Nationalpark Vadehavet

Strandengens planter

I dette forløb kigger vi på strandengens salttålende planter. Vi skal både gå i dybden med planternes fysiologi og undersøge hvor på strandengen de forskellige plantearter vokser.

LÆS MERE HER

Skoleforløb i Nationalpark Vadehavet

Vande-inde på Mandø

På denne tur bliver klassen kørt til Mandø med traktorbussen på stigende vand. Mens højvandet isolerer øen går I med naturvejlederen ca. 4 km halvvejs rundt om øen. Undervejs laves forskellige aktiviteter: I lærer fx nogle af vadehavets fuglearter at kende, undersøger planterne ved kysten og hører om livet på den lille ø.

Læs mere om Mandø her.

Skoleforløb i Nationalpark Vadehavet

Vandreture

Ønsker I at tage klassen med på en lidt længere vandretur ud i det øde Vadehav?

På vores vandreture i Vadehavet kommer man virkelig kommer til at opleve den storslåede natur området har at byde på.

Læs mere om vores vandreture i Vadehavet her.

Skoleforløb i Nationalpark Vadehavet

Vadehavsdyst

I dette forløb dyster eleverne i forskellige Vadehavsdicipliner og lærer igennem leg og bevægelse om Vadehavets dyreliv og landskab. Eleverne skal bl.a. se hvem der kan fange flest forskellige dyrearter, de skal samle forskellige salttålende planter og finde vadens hurtigste sandorm.

LÆS MERE HER

Klima og plastik 

I dette forløb undersøger eleverne klimaændringernes påvirkning af livet i Vadehavet. Det gør vi gennem en række små forsøg i vores naturskole, og en tur til Vadehavet hvor vi blandt andet samler affald, og muslingeskaller til forsøgene. 

LÆS MERE HER

Vadehavsmad

Tag eleverne med og oplev Vadehavet med madlavning for øjet. Vi kommer til at kigge på de forskellige ingredienser, som gemmer sig i Vadehavet. Det kan være hesterejer, strandengsplanter, tang og mulinger. Hvad vi kommer til at bruge vil afhænge af sæsonnen. 

LÆS MERE HER

Dissektioner

Gennem dissektion af fx en fisk eller fugl lærer eleverne om dyrenes anatomi og tilpasninger. Alt efter alderstrin dissekerer naturvejlederen eller eleverne får selv lov at bruge saks og kniv og se nærmere på dyrenes indre. Efter dissektionen laver eleverne forskellige lege og aktiviteter omhandlende dages dyr. Dette forløb kan laves på Vadehavscentret eller ude på jeres skole.

LÆS MERE HER

Idekatalog

Foruden vores primære forløb, så har vi også mulighed for at tilrettelægge et forløb specielt til jeres klasser. Her kan I se nogle eksempler på nogle af disse forløb.

LÆS MERE HER

VADEHAVSCENTRET - porten til UNESCO Verdensarv er velkomsten til VADEHAVET.


Med arkitekt Dorte Mandrups helt enestående arkitektur, hvor tagrøret anvendes både på facade, tag og undertag og hvor lister af robinietræ får den gamle bygning til at smelte sammen med den nye, opnås et bygningsværk, der næsten virker som om det vokser op af jorden - skånsomt og tilpasset det flade marskland.

Udstillingen TRÆKFUGLENES VADEHAV er på samme måde tilpasset det enestående center. I samarbejde med VADEHAVSCENTRET har arkitekt Johan Carlson, med sit helt gennemførte design på en poetisk, æstetisk og moderne måde, lavet en udstilling, der med stor indlevelse viser Vadehavet og trækfuglene. Her er oplevelser, der på smittende måde inddrager centrets gæster - både unge og ældre - i Vadehavets forunderlige verden.

Læs mere

VADEHAVSCENTRET
med på Instagram


Okholmvej 5 • Vester Vedsted • 6760 Ribe • DK • Tlf. 75 44 61 61 • CVR .: 24245861 • info@vadehavscentret.dk


Privatlivspolitik | Cookie indstillinger